Train Technics

Modelbaan automatisering  
      en -digitalisering

Modelbaan automatisering en -digitalisering

De voordelen van automatiseren

U denkt misschien: "Waarom zou ik automatiseren? Ik vind het juist fijn om zelf de treinen aan te sturen." Veel van de liefhebbers van modelspoor genieten inderdaad van het zelf rijden van de treinen. Het omzetten van wissels en wisselstraten, het binnenrijden van het station en het rangeren van goederenwagons om het emplacement. Automatiseren is dan ook geen doel op zich, maar is er juist om u te ontlasten. Op deze manier kunt u zich juist meer concentreren op datgene waar u het liefst mee bezig bent.

Automatiseren is een zeer breed begrip. Het is wellicht het beste om enkele voorbeelden te bekijken. Wanneer u bezig bent met rangeerwerk op het goederen emplacement wilt u wellicht op een ander deel van de baan een pendeltrein laten rijden. Deze pendeltrein mag niet teveel aandacht vragen, want u bent immers druk bezig met rangeren. Deze pendeltrein aansturing is een goed voorbeeld van zeer beperkte automatisering. Op deze manier komt de modelbaan meer in actie, terwijl u hier geen aandacht aan hoeft te schenken.

Een ander voorbeeld van zeer beperkte automatisering is het automatisch werken van een spoorwegovergang zodra een trein deze passeert. De naderende trein activeert dan licht- en eventueel geluidsignalen van de overweg en laat de spoorwegbomen sluiten. Zodra de trein de overweg heeft gepasseerd kan de elektronica automatisch de bomen weer openen en de lichten en geluiden doven. Ook dit is een kleine toevoeging aan de modelbaan met groot resultaat. Een goed voorbeeld van automatisering.

Bovenstaande twee voorbeelden waren beiden gericht op een beperkte automatisering. Onder ons zijn ook modelspoor liefhebbers die juist het liefst toekijken naar een volledig of grotendeels geautomatiseerde modelbaan. Hierbij moet u denken aan een computer gestuurde modelbaan, waarbij de computer centraal staat. De computer krijgt veel informatie van de baan, zoals waar treinen zich begeven; de computer stuurt vervolgens de baan aan. De computer kan bijvoorbeeld seinen en wissels omzetten, locomotieven sneller of langzamer laten rijden en vrije routes bepalen.

Alles is mogelijk tussen beperkte automatisering en een volledig geautomatiseerde modelbaan. Ook met computer sturing kunt u ervoor kiezen zelf de touwtjes in handen te nemen. Ook is een combinatie mogelijk tussen computer gestuurde automatisering en handbediening.
> Lees meer <


Heeft u al eens nagedacht of automatisering bij u past?
Als u meer wilt weten over automatisering en de voordelen en mogelijkheden voor uw eigen modelbaan is dit uw kans. TrainTechnics staat voor u klaar. Vul het contact formulier in op de 'Contact' pagina voor een vrijblijvend gesprek.

Digitaal rijden:
    een lange reis?

De voordelen van digitaliseren

Het voornaamste gebrek bij analoog rijden is het tegelijkertijd beïnvloeden van meer dan één locomotief. De enige manier waarop u met meerdere locomotieven kunt rijden op de modelbaan is door de locomotieven één voor één van spanning te voorzien. Dit vereist onder meer een hoge mate van aandacht en een groot schakelbord met veel schakelaars. Het resultaat, een gebrekkig treinenverloop en geen tijd om van de rijdende baan te genieten.

De uitkomst voor dit alles is digitaliseren. Door te digitaliseren wordt de modelbaan uitgerust met een communicatie protocol. Voorbeelden van zo'n protocol - een computer taal - zijn DCC, Motorola en MFX. DCC is het meest gebruikte protocol voor 2-rail modelbanen (zoals Roco of Fleischmann) en MFX het meestgebruikte bij 3-rail modelbanen (zoals Märklin). Het protocol wisselt informatie uit tussen de centrale eenheid (of centrale) en de ontvangers (of decoders).

Decoders zijn er in alle soorten en maten. Zo zijn er decoders voor in locomotieven. Zij luisteren naar het protocol en voeren vervolgens opdrachten uit van de centrale. Denk hierbij aan opdrachten met betrekking tot rijden, voor het aansturen van de verlichting of de geluidseffecten. Naast locomotief decoders zijn er stationaire decoders, welke bijvoorbeeld wissels en seinen aansturen.

Door te digitaliseren luistert elke decoder alleen naar informatie bedoeld voor deze decoder. Terwijl de ene locomotief een commando ontvangt om af te remmen en te stoppen, kan een andere locomotief juist worden versneld. Het baanvak is vrij, de wissels zijn gezet via communicatie met de wisseldecoder en het sein is met de seindecoder op groen gezet.
> Lees meer <


Investeren in een centrale en decoders voor locomotieven, wissels en seinen. Is dat het waard?
Het is waar dat u, wanneer u tot op heden analoog rijdt, enkele uitgaves moet maken. De centrale is typisch de duurste aankoop. Afhankelijk van het aantal regelaars en functies kan dit behoorlijk oplopen. Het loont zich om vooraf goed te bedenken welke functies u wilt, hoe u wilt gaan rijden en wat daarvoor nodig is. TrainTechnics helpt u hier graag bij. Afhankelijk van uw situatie kunnen we samen bekijken welke apparatuur u al heeft en wat u nog nodig heeft. Dit zorgt ervoor dat er geen verassingen achteraf zijn en dat u weet waar u aan toe bent, voordat u begint. Kijk op de Contact pagina voor meer details rondom een afspraak.